He who has a thousand friends has not a friend to spare,And he who has one enemy will meet him everywhere.

Ali ibn-Abi-Talib (602 AD - 661 AD), A Hundred Sayings

Monday, October 20, 2008

PELITA


Hari raya dah dekat, dah nak menjelang tiba..... Adik bongsu aku, Alif nak pulak pasang pelita. Katanya pelita lama dah hancur sume, berlubang sana sini. So memandangkan aku pun excited nak pasang pelita gak..... so aku ajak le dia ke Pasaraya PKT dekat ngan Pasar Besar Wakaf Bharu. Kat pasar nih le, Pasar Ramadhan bertapak. Ramailah umat manusia kat sini, aku pun malasle nak menjenguk masuk, lagipun Kak Tie & Abg Nazri dah masuk sana, biar diorang je le yang membeli juadah, Yana & Yah pun joint skali ngan diaorg, so kira dah cukup tangan nak mengangkut juadah berbuka yang dibeli.

Aku ngan Alif terus ke PKT, dan mencari pelita yang di idamkan. Mula2 nak beli yang plastik je, RM3.50 sepaket (ada 10 pelita), tapi aku malas nak mencari buluh nak buat stand tuk pelita2 tuh, memandangkan ada yang seperti tertera dalam gambar tuh, beli je yang dah siap nih, RM1.90 satu..... senang, balik isi minyak n pacak je kat laman.....

Terang sudah laman rumah, biarpun cuaca malam hujan renyai2, tapi pelita tetap aku pacak n nyalakan, menandakan keriangan seisi rumah mahu menyambut hari lebaran sudah pun memuncak.....

No comments:


Pray that your loneliness may spur you into finding something to live for, great enough to die for.

Dag Hammarskjold (1905 - 1961)

You love the world very dearly. If you did not love the world, you would not mention it so much. It is always the purchaser who first disparages what he wants to buy. If you wre done with the world, you would not mention it either for good or evil. As it is, you keep mentioning it because, as the proverb says whoever loves a thing mentions it frequently.

Rabi'a al-Adawiyya