He who has a thousand friends has not a friend to spare,And he who has one enemy will meet him everywhere.

Ali ibn-Abi-Talib (602 AD - 661 AD), A Hundred Sayings

Tuesday, January 20, 2009

KAD DALAM EMEL

Sudah menjadi kebiasaan sekarang, kad jemputan kahwin dihantar untuk jemput datang memeriahkan majlis melalui emel je..... Senang dan jimat kos.....

Nak cetak kad sampai beribu-ribu keping memang banyak songeh..... kos pun naik, nak menghantar lagi..... kalau by hand minyak kete/motor plak..... kalau by pos plak, kos setemnya lagi..... Urgh..... tuh baru kas jemputan, belum lagi masuk benda2 lain..... Ingat nak kawen nih seringgit dua je ke belanja.....? ribu2 pun cukup lagi le beb..... mau puluhan ke ratusan ribu..... nak2 yang demand nak sanding kat bulan le, pulau le, angkasaraya le..... Kalau aku, kat umah je le..... lagi meriah.....

Ni kad jemputan pertama aku dapat minggu lepas, My Ex-MARESMA KT dulu, kita orang satu dorm - Saad Abi Waqas, aku dok bilik No. 36, dia plak bilik No. 4


Kad yang kedua dari Ex-SKG, FKKKSA, UTM Skudai dulu. Student Pompuan Malay lam course aku 2 olang je, sorang dah kawin malahan dah ada anak pun.....
So ni last aweks Melayu terakhir course aku le kiranya.....

Alahai..... tuan punya blog bila la plak?

ALAHAI

Skang nak update blog dah tersekat skit, handphone a.k.a. aku punya kamera dah rosak le..... dia terminum air, gara-gara kelalaian aku sendiri.

Aku lebih suka mengupdatekan blog aku, sambil bercerita ada gambarnya..... so bila dah x de nih, lebih kurang malas le kiranya..... tu yang x ada post baru tuh.....

Skang pakai Nokia 2600 je..... tunggu le, nanti ada rezeki aku beli le yang masyuk..... Experia ke, Omnia ke, Pixon ke..... apa2 le..... berangan le skit, menanam cita2 yang mulia.....!

SMILE

Cubalah:

R + CAT + SHOE - RAT + SUN - CHOSE + MOON + I - NOON + GOAL - U + E = (A WORD)

Dapat?

SIAPA?

Aku p.e.n.a.t
Aku t.e.n.a.t
Aku s.e.s.a.t
Apalagi?

Aku h.i.l.a.n.g
Aku tetap h.i.l.a.n.g
dan?

Aku m.a.l.a.s
Aku b.u.a.s
lagi?

Aku s.a.k.i.t
Aku ibarat r.a.k.i.t
kemudian?

Aku d.a.n.g.k.a.l
tapi.....
Aku bukan s.u.n.d.a.l
huh?

Aku j.a.t.u.h
Aku r.a.p.u.h
Aku b.o.d.o.h?
hmmm.....

Aku l.e.m.a.h
Aku l.e.m.a.s
Aku l.e.l.a.h
Aku l.e.m.a.u
Aku l.e.t.i.h
Aku l.e.s.u
ohh.....

Aku r.i.m.a.s
Aku c.e.m.a.s
Aku bukan e.m.a.s
hahaha.....!

Aku b.u.r.u.k
Aku t.e.r.u.k
Aku k.e.m.a.r.u.k
Aku t.e.r.p.e.r.u.k
habis?

belum.....
Aku b.e.r.a.n.g
Aku b.e.n.g.a.n.g
Aku b.i.n.g.u.n.g
kenapa?

Aku b.u.t.a
Aku p.e.k.a.k
Aku b.i.s.u
Aku m.a.n.u.s.i.a
betul?

Aku?

Friday, January 16, 2009

PALESTIN



Palestin (bahasa Arab:فلسطين Falasṭīn, bahasa Ibrani: פלשתינה Palestina) ialah nama yang digunakan dengan meluas sejak era Rom lagi untuk merujuk kepada kawasan di Timur Tengah di antara Laut Mediterranean dan Sungai Jordan. Istilah lain yang digunakan untuk merujuk keseluruhan atau sebahagian daripada kawasan ini termasuk Israel, ialah "Israel Raya" (bahasa Ibrani: Eretz Yisrael), Kana'an dan Tanah Suci.


Itu Palestin dari segi geografinya. Bukan apa, hari2 dok dengar berita yang kekejaman Zionis laknat menyembelih insan yang benaung di bawah Islam di Palestin, tapi tak tahu mana itu Palestin.

Bagi kedua-dua pihak Islam dan Yahudi, tanah yang didiami oleh Palestin dan Israel sekarang merupakan tanah yang istimewa, yang telah ditentukan oleh Allah sejak ribuan tahun lampau.

Bagi umat Islam, di tanah inilah terbinanya Masjidil Aqsa, iaitu masjid ketiga paling mulia di dunia ini, setelah Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Bagi penganut Yahudi pula, tanah tersebut merupakan “Tanah Yang Dijanjikan Tuhan” kepada mereka. Di situlah nenek moyang mereka berasal (Bani Israel), dan di situlah kampung halaman mereka. Mereka percaya, di tanah itulah terletaknya Bukit Zion, dan situlah tertanamnya Temple of Solomon, iaitu kuil suci mereka.

Atas kedua-dua sebab inilah, tanah tersebut menjadi rebutan antara Muslim dan Yahudi sejak dari dahulu, hinggalah membawa kepada pertumpahan darah sekarang.

Bagaimana dengan Kristian pula? Kristian juga, menganggap tanah tersebut sebagai tanah suci. Di Temple of Nazareth, yang terletak di tanah tersebut, merupakan tempat kelahiran Nabi Isa. Di tanah itulah Nabi Isa menyampaikan ajarannya, dan di tanah itu jugalah Nabi Isa disalib.

Sejarah telah membuktikan bahawa kaum Yahudi merupakan kaum yang sentiasa ditindas dan ditekan. Peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang zaman semenjak dari zaman Nabi Allah SWT Musa a.s. sehinggalah zaman mereka berada di Palestin selepas itu sentiasa menyaksikan pembunuhan kaum Yahudi secara beramai-ramai oleh musuh-musuh mereka. Melalui peristiwa-peristiwa yang berlaku itu, kita selaku umat Islam yakin bahawa kependudukan mereka secara haram di negara Palestin akan berakhir tidak lama lagi. Mereka akan dihalau keluar dari negara itu sama sepertimana datuk nenek mereka dipaksa keluar dari negara itu.

Perkara ini telah dijanjikan oleh Allah SWT menerusi banyak ayat al-Quran,
contohnya dalam surah Al-A'raf ayat 167 yang bermaksud: "Dan (ingatlah wahai
Muhammad) ketika Tuhanmu memberitahu: Bahawa sesungguhnya Ia akan
menghantarkan kepada kaum Yahudi itu, (terus menerus) hingga hari kiamat, kaum-kaum yang akan menimpakan mereka dengan azab sengsara yang seburuk-buruknya (disebabkan kejahatan dan kekufuran mereka). Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat azab seksa-Nya, dan sesungguhnya Dia juga Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."


Kejahatan Bangsa Yahudi Menurut Al-Quran


Ayat di atas menyebutkan bahawa azab dan tekanan akan terus menimpa mereka hingga ke hari kiamat. Berita-berita masa lampau tentang mereka sebelum Islam perlu diberitahu kepada mereka agar mereka sedar bahawa masa tersebut akan tiba dan kebenaran isi kandungan al-Quran sebagai wahyu Ilahi akan terbukti. Ayat-ayat seperti ini memberi satu kekuatan berupa sokongan moral kepada umat Islam secara amnya dan bangsa Arab Islam khasnya agar berusaha memperkuatkan diri ke arah merealisasikan fakta ini.


Penindasan Ke Atas Yahudi Sebelum Islam

Tersebut dalam lipatan sejarah penjajahan ke atas Yahudi telah dimulakan
oleh Raja Fir'aun Nikho dari Mesir. Selepas itu untuk kali keduanya mereka
telah dijajah lagi oleh Raja Nabukadnesar (Bukhti-Nashar) dari Babil. Semasa penjajahan tersebut, raja dan tenteranya telah membinasakan habis-habisan Jerussalam termasuk Baitul Maqdis yang didirikan oleh Nabi Sulaiman a.s. dan menawan majoriti rakyatnya . Inilah yang disebutkan oleh Allah SWT dalam ayat surah al-Isra' ayat yang bermaksud:

"Dan Kami menyatakan kepada Bani Israel dalam Kitab itu:

"Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari
dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka rnenjelajah di segala ceruk
rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu)
adalah satu janji yang tetap berlaku".

Seterusnya pada tahun 203 sebelum Masihi pula menyaksikan penjajahan yang
lebih teruk oleh raja-raja Syria malahan membawa kepada penahanan Yahuza
yang menjadi raja Yahudi pada masa itu. Orang-orang lelaki dijadikan hamba
abdi, manakala cukai-cukai yang tinggi turut dikenakan ke atas mereka. Tidak
cukup di situ Allah SWT membinasakan mereka apabila Rom menjajah pula
selepas itu. Negara Palestin telah dimasukkan di bawah negara mereka. Pada
tahun 70 Masihi, golongan Yahudi telah melakukan pemberontakan ke atas
penjajah mereka iaitu Rom. Pemberontakan ini menemui jalan buntu. Akibatnya
Rom telah mengeluarkan arahan kepada gabenornya di situ yang bernama Titus
untuk membakar rumah-rumah ibadat Yahudi dan membunuh kebanyakan penduduk Yahudi dan menjual yang lainnya sehagai hamba. Tidak lama selepas itu, Jerussalem pesat membangun semula. Kaum Yahudi mengambil kesempatan untuk memberontak buat kali kedua tetapi masih gagal. Adrian yang menjadi raja Rom akhirnya memerintahkan agar bandar Jerussalem dimusnahkan habis-habisan dan rakyatnya dibunuh. Ditaksirkan lebih 500,000 jiwa telah terkorban dalam
peristiwa itu .


Penindasan Ke Atas Yahudi Selepas Islam

Apabila Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah, kaum Yahudi telah menyusun
beberapa konspirasi jahat ke atas Islam. Akibatnya, pelbagai tindakan tegas
telah dikenakan terhadap mereka sehingga membawa kepada pembunuhan
beramai-ramai kaum Yahudi dan pengusiran keluar dari negara Islam Madinah. Kemudian di akhir kurun ke 13, penindasan ke atas mereka masih berterusan. Pada kali ini negara Eropah pula yang bertindak menekan mereka. Sejarah
telah menunjukkan bahawa kaum Yahudi pernah dibunuh di Sepanyol dan
Portugal. Bahkan kepercayaan agama Kristian lama beranggapan bahawa menekan Yahudi adalah melambangkan keimanan yang sebenarnya. Tekanan yang dihadapi menyebabkan Yahudi mencari perlindungan di Andalus. Pemimpin-pemimpin Islam di Andalus pada waktu itu memberi perlindungan politik kepada Yahudi sebagai satu cara untuk berdakwah kepada mereka.


Namun panas yang disangka sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Nikmat perlindungan rupa-rupanya tidak lama. Penganut-penganut Kristian telah berjaya menundukkan kuasa Islam di Andalus. Sekali lagi penyembelihan orang-orang Yahudi berlaku secara beramai-ramai. Mereka di halau keluar dari bandar-bandar seperti Balensia, Qordova, Gibraltar, Barcelona dan juga dari tempat-tempat lain. Seorang paderi besar Katolik di situ yang bernama Hernando Martins telah menyampaikan ucapan anti Yahudi dan mengarahkan agar unsur-unsur termasuk penganutnya dihapuskan.

Peperangan Salib telah meletus di Andalus dan kebanyakan orang yahudi
dihapuskan. Ramai dari kalangan mereka telah dipaksa memeluk Kristian. Dalam tempoh kurang dari 3 bulan, setiap individu yang enggan masuk Kristian akan dihalau ke tempat lain luar dari Andalus. Sesiapa yang melanggar perintah akan dihukum bunuh.

Kebanyakan orang Yahudi yang enggan memeluk Kristian telah meninggalkan
Andalus. Malangnya di tengah jalan para lanun telah menangkap mereka dan mereka dijadikan hamba untuk diperniagakan. Sesiapa yang terlepas pula jarang yang dapat hidup kerana diserang kelaparan dan penyakit berjangkit seperti taun dan lain-lain. Walaupun menghadapi pelbagai penindasan, golongan Yahudi akhirnya berjaya juga menaja satu perhimpunan yang menghimpunkan sekitar 80,000 orang ahli. Mereka mengambil keputusan untuk berhijrah ke Portugal setelah mendapat pelawaan rajanya yang beragama Kristian dan bersikap terbuka. Setibanya di sana, raja yang selama ini bersikap terbuka, tiba-tiba berubah menjadi anti Yahudi selepas dipengaruhi golongan gereja yang selama ini menentang mereka. Semua golongan lelaki dewasa Yahudi telah dipaksa meninggalkan negara Portugal, manakala wanita dan anak-anak dipaksa menukar agama kepada Kristian.

Tekanan dan kezaliman ke atas Yahudi sebenarnya tidaklah terbatas di negara-negara seperti Sepanyol, Portugal dan Rom sahaja. Malahan semua negara Eropah Kristian telah mengambil sikap anti-Yahudi secara terang-terangan. Di bawah dinyatakan peristiwa-peristiwa kezaliman yang berlaku keatas golongan Yahudi:

1.Di England, King Edwaard telah menghalau Yahudi beramai-ramai pada tahun 1290.

2.Di Perancis, King Phillip telah menghalau mereka dari Perancis pada tahun 1306. Menurut fakta sejarah, Raja Phillip kemudiannva telah membenarkan sebahagian daripada mereka untuk pulang ke Perancis selepas itu, tetapi keputusan diambil untuk menghalau semula mereka pada tahun 1394.

3.Di Hungary, golongan Yahudi telah dibuang negara beramai-ramai. Tetapi mereka memberanikan diri pulang semula sebelum dihalau kembali pada tahun 1582.

4.Di Belgium, mereka dihalau beramai-ramai pada tahun 1370.

5.Di negara Czechoslovakia pula, puak Yahudi dihalau pada tahun 1380. Mereka kembali semula untuk bermastautin pada tahun 1592. Malangnya pada tahun 1744, Queen Maria Theressa telah mengarahkan agar dihalau semula golongan Yahudi tersebut.

6.Di negara Austria pula, Raja Bright ke-5 telah menghalau mereka dari negara itu pada tahun 1420.

7.Di Holland, mereka dihalau dari Outricht pada tahun 1444.

8.Di Itali, mereka dihalau dari Napoli dan Sardina pada tahun 1540.

9.Di Jerman, golongan Yahudi dihambat dari Bavaria pada tahun 1551. Kemudian telah berlaku penindasan secara berterusan ke atas mereka oleh masyarakat berfahaman Nazi. Beratus ribu Yahudi telah terkorban dalam keganasan itu.

10.Di Rusia pula, rakyat tempatan telah berkerjasama menghalau orang-orang Yahudi pada tahun 1510. Golongan Yahudi beransur-ansur pulang selepas itu dengan harapan penduduk tempatan telah memaafkan mereka. Namun begitu, tekanan masih berterusan sehingga tentera Rusia turut masuk campur untuk menyembelih mereka beramai-ramai di Ukraine sepanjang tahun 1919.

Menurut kajian, lebih dari 100,000 Yahudi telah diragut nyawanya termasuk lelaki dan perempuan serta anak-anak mereka. Jalanraya telah dibasahi dengan darah mereka. Tentera telah melakukan kekejaman di luar batasan pemikiran manusia di samping mencincang lumat anggota badan mereka.


Mengapa Yahudi Ditindas?

Antara sebab penindasan dilakukan ke atas mereka adalah kerana sikap sombong dan tidak setia pada perjuangan. Masyarakat Kristian Eropah menyedari sikap yang ditunjukkan itu. Golongan Yahudi merupakan golongan yang tidak pernah kenal erti berterima kasih. Walaupun hanya menumpang di negara orang, perangai mereka tidak ubah seperti tuan yang memeras dan menganiaya golongan peribumi negara itu. Kemahiran berniaga telah menjadikan golongan Yahudi sombong dan tidak berperikemanusiaan. Orang yang meminjam dan berurus niaga dengan mereka terjebak dalam sistem riba. Ekonomi yang berasaskan riba telah dimulakan oleh korporat-korporat Yahudi yang berjaya untuk memastikan terus menjadi kaya tanpa memikirkan nasib si miskin. Perkara ini tidaklah menghairankan kerana menurut kepercayaan mereka seperti yang dijelaskan di dalam 'Talmud' iaitu tafsiran kepada kitab 'Taurat', ada dinyatakan secara terang-terangan bahawa riba halal dengan urus niaga bersama bukan Yahudi. Ini disebabkan Yahudi adalah anak-anak Allah SWT, manakala selain mereka adalah binatang berupa anjing dan babi. Justeru itu, mereka berhak melakukan apa sahaja demi kepentingan peribadi.

Disebut dalam Talmud lagi:

* Pemilikan harta-harta oleh selain Yahudi adalah tidak sah. Jadi sesiapa sahaja di kalangan Yahudi boleh merampas hak tersebut.

* Allah SWT (SWT) menganugerahkan ke atas mereka hak untuk bertindak sesuka hati ke atas bangsa-bangsa lain.

* Kedudukan Yahudi ke atas bangsa-bangsa lain sama seperti kedudukan
manusia ke atas binatang. Bangsa-bangsa lain memiliki sifat-sifat kebinatangan. Tiada siapa yang dapat mengajar merekamelainkan Yahudi.

* Riba diharamkan sesama Yahudi, tetapi dihalalkan kepada selain mereka. Malahan menurut perlembagaan Talmud itu, HARAM memberikan pinjaman kepada bangsa lain tanpa dikenakan riba.


Penaklukan Palestin Oleh Rejim Haram Yahudi

Sebab utama penaklukan negara Palestin sebenarnya berpunca dari perancangan
yang teliti oleh Persatuan Freemason Antarabangsa. Freemason melihat usaha begini penting bagi mengelakkan pupusnya spesis Yahudi dari persada dunia. Takdir Allah SWT membenarkan mereka berjaya menakluk Palestin dengan restu gerakan Kristian sedunia dan bantuan mereka. Perkara ini berlaku dalam keadaan orang-umat Islam terutamanya masyarakat Arab sedang lalai. Persoalannya, sampai bilakah mereka akan berjaya mendominasi negara yang kecil itu. Mereka perlu waspada kepada masyarakat Arab yang berjumlah lebih 100 juta orang itu yang sentiasa mengingati sejarah buruk antara mereka dan Yahudi sepanjang zaman. Masa jua yang akan menentukan segala-galanya.

Friday, January 9, 2009

GIZMO & GINGER

RM38.00 harganya seekor..... Aku beli kat Pets Wonderland dekat Mid Valley Megamall. Jantannya di namakan Gizmo dan yang betinanya plak Ginger.....

Alahai tomeinya.....


Full in Brown kaler tuh Ginger, 3 bulan umurnya.
Yang Putih tompok brown kat telinga tuh Gizmo, 2 bulan lebih umurnya.....


X sabo nak tengok dua ekor Guinea Pig ni membesar.....

CNY DECO @ BTS



PETALING STREET

Just drop kat Petaling Street nak beli botol air untuk Gizmo & Ginger..... Kesian nak minum x de botol..... CNY dah dekat, so gift shop sekitar PS mula jual barang2 hiasan yang warnanya memang menarik perhatian..... Merah menyala kesemuanya.....!


Sempat lagi posing muka seposen..... hahahaha....




Park motor kat parking Dayabumi..... tu ada gambar dia tuh.

THE CROCS

Selipar baruku yang berwarna Army Green ngan Orange..... Selipar lama dah buang masa pi Petaling Street, bleh plak terputus masa tengah jalan2 kat sana..... Haru.....


Oleh kerana ramai yang dah pakai Crocs nih, aku pun nak gak.....
So aku belinya di Mid Valley ngan Bro Uzzey, dia pun beli jugak...
Full Orange colour..... Lagi Lip Lap.....!

THE SHELL FROM PD








PD YANG.....

PD yang apa? Entahlah nak cakap, orang cakap PD best..... PD cantik..... hmmmm..... Bagi aku cantik tu abstrak. Tapi memang nampak cantik kalau terjaga dan ada yang menjaganya..... Pantainya kotor dengan bermacam sampah. Pengunjungnya ramai tapi kalau masing2 x reti nak jaga kebersihan apa akan jadi suatu hari nanti..... Niat nak mandi terus cancel..... pi tengok2 je lah.....






Bunga Pokok Bakau

Buah Pokok Bakau
















Pray that your loneliness may spur you into finding something to live for, great enough to die for.

Dag Hammarskjold (1905 - 1961)
You love the world very dearly. If you did not love the world, you would not mention it so much. It is always the purchaser who first disparages what he wants to buy. If you wre done with the world, you would not mention it either for good or evil. As it is, you keep mentioning it because, as the proverb says whoever loves a thing mentions it frequently.

Rabi'a al-Adawiyya