He who has a thousand friends has not a friend to spare,And he who has one enemy will meet him everywhere.

Ali ibn-Abi-Talib (602 AD - 661 AD), A Hundred Sayings

Sunday, December 23, 2007

KEMBANG DI LAMAN

bunga kembang di laman, tiada siapa yang dapat menghalang. hidup yang berkembang dalam cinta, kasih dan sayang, tiada siapa yang dapat mencemarinya melainkan pemilik cinta, kasih dan sayang itu sendiri... jagalah ia dan ia pasti menjaga kamu... bila bunga kembang di laman, siapa yang x sudi untuk menatapnya... bila ia layu mata yang memandang pasti ingat saat ia menyinarkan warnanya... subur dalam memori... bila bunga kembang di laman... tanda hidup kita masih berlaku... bila kembangnya tetap di laman... tandanya kita masih ada di situ...




is that lady bird? hmmm... tu lah kumbang kecil... kecil memang kecil dan reti dan tahu untuk berkongsi tempat sesama sendiri tanpa bergaduh... kumbang kecil yang sememangnya kecil pun tahu... manusia yang ada akal lengkap dengan pancaindera tahu untuk berkongsi? hmmm... siapa nak jawab....

COME BACK TO KL

sekejap je kan cuti raya... rabu malam aku balik kelantan, naik bus. means malam raya le aku balik umah. nasib baik bukan raya puasa... kalau tak sedih la aku... malam raya still kat atas bas...

pagi khamis, iaitu pagi raya aidiladha aku sampai le ke Pasir Mas, bukan Kota Bharu, coz bas yang aku naik just sampai ke Pasir Mas je... call my dad suruh amik aku... sian lak kat abah... tapi nak wat cam ne, teksi sekeping pun x ada. bas lak x gerak lagi...

aku ingat abah mai ngan kete, naik motorsikal rupanya... ujan lak tuh...
kete abah cakap tangki minyak bocor... x kisahlah janji abah datang amik aku...

sambil naik moto, borak sakan le ngan abah... cam2 topik le kuar... jauh gak umah ngan tempat aku turun bas... abah bawa aku ikut jalan kampung... syok beb, tangkap syahdu aku tengok suasana pagi tu... pagi yang baru lepas ujan,lalu plak jalan kampung yang sememangnya hijau, wah... rasa aman dan damai yang teramat sangat... ya ALLAH aku bersyukur kerana masih hidan dan dapat menikmati kehijauan dan kesuburan alam ciptaan MU.... alhamdulillah...

dalam perjalanan nak ke rumah, aku ngan abah lalu beberapa buah masjid, wah semua dah siap nak sembahyang sunat hari raya aidiladha...

sampai umah,apa lagi terus mandi dan kenakan baju melayu aku punya yang tahun lepas, masih elok mcm baru beli, ye la, baru beberapa kali je aku pakai baju tuh... turun bawah, semua dah ke surau... akak aku terpekik, "cepat le orang dah nak mula sembahyang dah... kelam kabut la gak... butang baju x pakai lagi... huh...

sampai surau imam tengah memberitahu cara2 sembahyang sunat raya, masih dengan butang baju melayu aku yang x nak masuk2 lam lubangnya... wah semua dah ada kat surau kecuali... mama... apa mama buat hari ni kat sana yea... pak imam dah angkat takbir... aku...?





lepas sahaja solat, abah siap2 nak ke umah pak cik aku kat kampung sebelah, KAMPUNG BENDANG LUAS, untuk tolong gotong-royong korban... aku joint skali ngan adik bongsu aku, naik motor bertiga ngan abang ipar aku, ABG ALI.

yang baju merah dalam gambar tu my cousin, ABG ADLI, sebelah yang pegang pisau sembelih tu pak cik aku ayah ABG ADLI, just panggil AYAH, dia le tukang sembelih...





apa lagi dah sembelih kena lapah la plak... aku...? tengok je la....
Pray that your loneliness may spur you into finding something to live for, great enough to die for.

Dag Hammarskjold (1905 - 1961)
You love the world very dearly. If you did not love the world, you would not mention it so much. It is always the purchaser who first disparages what he wants to buy. If you wre done with the world, you would not mention it either for good or evil. As it is, you keep mentioning it because, as the proverb says whoever loves a thing mentions it frequently.

Rabi'a al-Adawiyya