He who has a thousand friends has not a friend to spare,And he who has one enemy will meet him everywhere.

Ali ibn-Abi-Talib (602 AD - 661 AD), A Hundred Sayings

Wednesday, November 28, 2007

5.10 PM... RINDUNYA...



5.30 PM, sekejap saja lagi. Entah kenapa asyik ingat kepada dia... tersangat pula tu. arghhh... adakah dia ingat pada aku...? entahlah. secara jujur, sememangnya hari-hari yang berlalu tiada lain yang aku ingat melainkan dia... bila nak muncul lagi si dia...? memang aku baru bertemu dengan dia... tapi... rindunya tak dapat aku bendung... bila mahu muncul lagi...? the burden is still here. the burden is too much, and i can't stand it anymore...

rindunya... aku pada dia... rindukah dan ingatkah dia pada aku...?

MAMA n ABAH... I MISS U SO MUCH...!

MINUM PETANG KE TAK?

+++ KaRiPaP +++
+++ sUkA mAkAn TaPaI pUlUt...? YuMmY...! +++
+++ RoTi BaKaR kE...? +++
+++ HoT NeScAfE... OnE FoR mE aNd oNlY... +++

PERMATA atau PERTAMA

menjadi PERMATA memang beruntung... menjadi yang PERTAMA juga seronok...
memiliki PERMATA, bertuah dan seronoklah... memiliki yang PERTAMA juga menggembirakan...


PERMATA atau PERTAMA, mana yang anda mahukan? kedua-duanya boleh? tiada alasan dan sebab untuk tidakkan? aku? alhamdulillah kedua-duanya memang aku ada dan sudah memilikinya...

PERMATA itu ada harganya... PERTAMA itu tinggi penghargaannya...
PERMATA itu pelbagai warna dan bentuk... PERTAMA itu bentuk dan nukilnya bagus dan hebat...
PERMATA boleh dibeli dan dijual... PERTAMA boleh dimiliki dan diusahakan...
PERMATA boleh ditinggikan nilainya... PERTAMA sememangnya besar nilainya...
PERMATA dan PERTAMA... ada bezanya, tapi yang mana lebih hebat, tinggi dan mahal...?

terpulanglah istilah mana yang anda lebih suka, hak anda untuk memilih dan memilikinya...

yang PERTAMA itu permulaan... PERMATA itu hadiahnya...
yang PERTAMA itu kita mahukan... PERMATA itu ibaratnya kemahuan kita...
yang PERTAMA itu menguntungkan... PERMATA itu nilaiannya dan tarafnya...

PERMATA susah dicari... yang PERTAMA jua akan menjumpainya...
PERMATA bukan untuk dibuang... yang PERTAMA juga akan menyimpannya...
PERMATA boleh ditukar ganti... yang PERTAMA akan menukarnya...

PERMATA bukan PERTAMA... PERTAMA bukan bayang PERMATA...

HILANG #2

HILANG lagi...

+++ KASUT & JAKET & MAGNUM +++

huh... timberland aku hilang, lesap... sampai hati si pencuri... berkaki ayam mencari sepasang alas di masjid As Syakirin KLCC, mencari alas, biarlah buruk asal kakiku beralas... huh sampai hati...

padini... lesap jua, salah dan silap aku. Maaf, kerana tertinggalkan si padini coklat gelap dalam surau KL Sentral... hilang lagi... nak cari...? senang jawabnya... anda sendiri pun tahu...

aiskrim magnum? kalau itu hilang dalam kelaparan aku tiadalah nak dikisahkan, magnum berbutang 5 ni yang masalahnya... sayng... 6 tahun bersama, hilang atas ketamakan insan juga... manusia sahaja yang tamakkan? ada ke makhluk lain selain manusia yang bersifat tamak...? terkial-kial mencari aku pasangan baru... masih magnum juga... dah takdir.

+++ DUIT +++

lumrah... banyaknya hilang bukan boleh dikira. hilang di kaunter paling banyak, atas kemahuan sendiri... hilang dari simpanan pun atas kehendak sendiri. hilang tanpa pengetahuan yang merunsingkan aku, banyak betul tangan-tangan yang jahat, mahu memiliki harta, tapi jalan salah jua yang dipilih... siapa?

hilang kerana di beri orang dan tak dipulang-pulangkan? huh... sakit hati nak difikirkan... banyak tak? banyak...

+++ bersambung lagi...

MENGEJAR MASA...



nak kejar ke...? tak sempat rasanya, bukan saja tak sempat bahkan tak terkejar rasanya. masa itu emas? hmmm... betul, memang lah masa itu amat berharga, tak ternilai harga sesuatu masa itu...

masa, waktu, ketika, detik... semuanya ada cerita masing-masing kan...? masa yang paling menggembirakan, waktu yang paling membosankan, ketika yang paling menyedihkan, detik yang paling menyentuh perasaan... anda pernah mengalaminya? kalau belum, masa yang berlalu dalam hidup anda belum lengkap rasanya. atau sememangnya anda tidak akan menempuh sesetengahnya, mungkin belum tiba masanya...

waktu MAMA mengucapkan SELAMAT HARI JADI ke 25 yang lepas, ianya menyentuh perasaan... sungguh manis dan dalam pengertian ucapan MAMA... aku masih simpan dan akan ku ikat kemas di minda dan hatiku... thanks MAMA...

ketika ABAH menasihatkan "be the best for your exam" dan menyuarakan kegembiraannya padaku kerana dia gembira atas kejayaan aku... it's the best moment yang aku akan kenang dan kenang jua. baru saja beberapa hari lepas... dan ianya membuatkan aku begitu rindu untuk bersemuka dengan MAMA n ABAH, bersalam mencium tangan dan memeluk mereka berdua...


secicip rezeki yang ALLAH kurniakan pada aku, sangat aku mensyukurinya. dihadirkan dengan kesihatan dan kehidupan yang sebegini, aku cukup bahagia dan amat bahagia. itulah masa untuk aku merasa bahagia...

BANYAK masa dan ketika perlu aku kumpulkan untuk melihat segala sudut hidupku kini, kadang-kadang tertanya pada diri sendiri, penuh sudahkah ruang hidup aku yang selama ini aku tempuhi...? 25 tahun, belum matang dan terlalu nipis pengalaman yang aku jalani...

masa, ketika, waktu dan detik... telah lama berjalan dan tetap akan berlalu dan melepasi walaupun kita menunggu atau tidak... masa itu emas, masa itu wang, masa itu permata, masa itu berharga... ada ke masa yang tidak berharga...?

bukan boleh dibeli masa itu... bukan tak ada nilai, tapi harganya amat mahal... mahal sehingga akal manusia tak terjangkau untuk dinilai...


demi masa, sesungguhnya manusia sesungguhnya dalam kerugian...
Pray that your loneliness may spur you into finding something to live for, great enough to die for.

Dag Hammarskjold (1905 - 1961)
You love the world very dearly. If you did not love the world, you would not mention it so much. It is always the purchaser who first disparages what he wants to buy. If you wre done with the world, you would not mention it either for good or evil. As it is, you keep mentioning it because, as the proverb says whoever loves a thing mentions it frequently.

Rabi'a al-Adawiyya