He who has a thousand friends has not a friend to spare,And he who has one enemy will meet him everywhere.

Ali ibn-Abi-Talib (602 AD - 661 AD), A Hundred Sayings

Wednesday, August 5, 2009

BILA?

Salam buat kekasih.....
Ku ukur jarak hidupku, bukan ku ketahuan mana pinggirnya.
Ku cuba jengah kembali sejarah tinggalan, tiada apa yang harus kubanggakan.
Ku cuba menilai, tiada yang boleh dinilaikan.
Ku cuba, aku makin mencuba..... tapi tiada masa kedua untuk kubetulkan.


Berselirat, bukan aku tak mahu melepasi jaringan ini, tapi aku manusia.
Lemah, aku sudah mencuba.
Tapi cubaan aku bukanlah yang terbaik.
Cubaan sekadar menangisi apa yang sudah.....
Makin sudah jauh berlalu, masih tiada ruang dan cara.
Hilang sudah harapan kononnya, tapi aku yang buta.

Ya Allah, jaringan ini terlalu kuat dan tebal untuk kulepasi.
Ya Allah terlalu jauh hatiku untuk melihat sinar-MU.
Ya Allah sepinya hatiku walau bertemankan-MU.
Ya Allah buruknya aku walau semuanya yang ada adalah terindah.
Ya Allah mengapa aku terlalu buta?


Ya Allah berikanlah aku jawapan.....
Kan ku cuba mencari walau lambat, aku akan mecarinya.....
Ya Allah ampunilah aku!

1 comment:

Xyrean said...

Kita hanya manusia biasa...sering terlepas pandang dengan apa yang kita miliki.. Tetapi Allah sentiasa bersama memberi peluang kepada hambanya untuk kembali & mensyukuri nikmat pemberian-NYA.. Dan kita sebagai hamba yg diberi akal fikiran yang waras.. marilah sama2 berdoa agar kita menadi umat-NYA yang dikasihi dan di rahmati... AMIN....


Pray that your loneliness may spur you into finding something to live for, great enough to die for.

Dag Hammarskjold (1905 - 1961)

You love the world very dearly. If you did not love the world, you would not mention it so much. It is always the purchaser who first disparages what he wants to buy. If you wre done with the world, you would not mention it either for good or evil. As it is, you keep mentioning it because, as the proverb says whoever loves a thing mentions it frequently.

Rabi'a al-Adawiyya