He who has a thousand friends has not a friend to spare,And he who has one enemy will meet him everywhere.

Ali ibn-Abi-Talib (602 AD - 661 AD), A Hundred Sayings

Wednesday, July 30, 2008

MELAYAN

Melayan rindu lah pada mama ngan abah & adik-adik aku kat kampung..... Rindu sangat2! Sambil melayan rindu pada mama & abah serta adik2 aku, aku dengar lagu2 syahdu nan sayu. Tapi lagu arab la beb.....! baru feeling habis.....! Biarpun aku x faham, tapi lagu yang aku dengar nih semua lagu2 orang yang patah hati bercinta..... Tapi aku x de le sampai tahap tu, cuma melodinya cukup indah, dan patah perkataan arab begitu lunak dan menusuk kalbu! Huhuhu.....

Antara lagu yang aku suka sangat:

Te'dar Tetkallam by Amr Diab (from album Allem Alby)
Ana Alby 'Alaik by Ziad Borji (from album Ana Alby 'Alaik)
Ana Nesitek by Amr Mostafa (from album Ayami)
Khalek Ma'aya by Amr Diab (from album El Leila Di)
Tamally Maak by Amr Diab (from album Tamally Maak)
Lamastak by Amr Mostafa (from album Ayami)

Dan satu lagi lagu yang memang je aku dengar, boleh buat aku menangis serta merta,
Ummi by Ahmad Bukhatir.
Melodinya yang sayu, membuatkan aku nak balik kg nak jumpa mama!!!!!

Memang lagu arab nih, yang ballad & kontemporari nih aku suka sangat, bukan yang asli arab punya, yang tuh tang bergelek boleh la nak layan.

Kalau nak dengar gak pi laman web http://en.hibamusic.com/ - just for listening only.
Kalau nak dengar & download pi laman web http://www.nogomi.com/.

Ramai artis2 himpunan seluruh tanah arab - Mesir, Lubnan, Arab Saudi, Jordan, Syria, Iraq dan lain-lain. Pada pandangan aku, Mesir & Lubnan serta Syria punya muzik dan suara artisnya masyuk beb! Selamat Melayan!

No comments:


Pray that your loneliness may spur you into finding something to live for, great enough to die for.

Dag Hammarskjold (1905 - 1961)

You love the world very dearly. If you did not love the world, you would not mention it so much. It is always the purchaser who first disparages what he wants to buy. If you wre done with the world, you would not mention it either for good or evil. As it is, you keep mentioning it because, as the proverb says whoever loves a thing mentions it frequently.

Rabi'a al-Adawiyya